WESTERN AUSTRALIA!!!!! - Reisverslag uit Broome, Australië van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu WESTERN AUSTRALIA!!!!! - Reisverslag uit Broome, Australië van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu

WESTERN AUSTRALIA!!!!!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

07 April 2011 | Australië, Broome

Margareth River, Perth, Exmouth, Karijini National Park and so much more..

Daar gaan we weer! Een enorme auto, een Toyota Landcruiser 4WD en 3 meiden erin die van Perth naar Darwin rijden, staat gegarandeerd voor hilarische verhalen, maar ook voor veel lol en plezier!

Na de gecancelde vlucht, een dag verspild te hebben op het vliegveld, vonden we een te gek adresje in Perth. Helemaal mazzel dat een van deze surfers, een zus had die getrouwd was met een bekende rugbyer hier in Ozzie, die een huis hebben direct aan het strand vlakbij Margareth River. Echt het uitzicht was super, de stranden ook, de golven zo hoog, de bbq's nog beter, de tafeltennis nog leuker, de mensen nog aardiger en dan heb ik het nog niet over het mooie weer hier. Ook al heb ik gehoord dat het bij jullie nu ook echt lente is;). 's Morgens vroeg op, want deze surfers lijken soms wel kleine kinderen als het om de golven gaat, zoals de jongens in Nederland dat soms met voetbal hebben. 's Middags werd het dan tijd voor de winetastings, chocolatefactory, cheesefarm& olive farm en 's avonds een BBQ op een dakterras van heb ik jou daar...

Terug in Perth, een stad aan de kust, één en al het strand, altijd mooi weer en Fremantle de leukste wijk waar zelfs Dutch Chocolate Ice te vinden is. Een prachtig eilandje tegenover Perth, Rotness Island, autovrij, dus dat werd lekker een dagje fietsen. Nou dat beloofde wat, één en al heuvels hier, op een te gare fiets, met 35 graden, klimmen en nog eens klimmen en flinke zadelpijn krijgen. Maar gelukkig kregen we er de meest idylissche baaitjes, witte zandstrandjes en mooi kristalhelder water voor terug. Na een dagje wat qua fietsen leek op de vroegere tripjes naar Terschelling konden we de boot weer op terug naar Fremantle waar we wat moesten gaan regelen voor de roadtrip naar Darwin. Uiteindelijk deze Toyota Landcruiser 4WD gevonden, een zogenaamde relocationdeal, waar we inmiddels al heel wat spannende avonturen mee beleefd hebben.

De eerste dag naar het Nambung National Park gereden, waar de pinnacles midden uit het niets de grond uit komen zetten en dat terwijl de zon onderging en het volle maan was, prachtig. In het donker mogen we eigenlijk niet rijden was ons die morgen verteld, maar de eerste avond was het meteen alweer zover, maar gelukkig is er geen kangaroo onder de auto gekomen. Toen we ons bedje gingen opzoeken bleek het redelijk knus te zijn zo met z'n drietjes in de top van de auto. Om precies te zijn; Ik lig in het midden andersom, dus met mijn hoofd tussen de voeten van Tess en Anouk. Zoals iemand laatst zei tegen ons, je moet wel heel veel van elkaar houden, wil je dit volhouden, maar tot nu toe gaat het prima zo. Ik ben allang blij dat ik niet met die backpack hoef te zeulen en vrij ben om te gaan en te staan waar ik wil. In de dagen die volgden 's morgens beetje hardgelopen, op strandjes gelegen, getourd en elke avond zowat een primitieve BBQ aangezien die hier overal in het openbaar te vinden zijn. Aangekomen in Kalbarri, waar de kust met zijn ruige cliffs weer gaaf is om te zien! Al snel bleek dat de floods ook hier flinke parten hebben gespeeld en dat zal richting het noorden alleen maar erger worden. Al rijdend kom je helemaal niks tegen, de natuur is zo uitgestrekt, de wegen zijn enorm lang en er is werkelijk geen kip te vinden. Onderweg toen we in een flinke regen- en stormbui terechtkwamen, bleek het dakraampje niet dicht te kunnen, dus dat betekende zeiknatte backpacks, een auto vol met water en Anouk die stond als een verzopen kat het water op te vangen met een emmertje. Lekker weer;)! Aangekomen in Shark Bay, het gebied, waar je sharks kunt spotten, maar ook de rest van de Big 5; dolfijnen, zeeschilpadden, dudongs en stingrays. Een enorm schelpenstrand, waar meer dan 10 meter diep schelpjes liggen. Maar ook geweldige gravelroads, waar we onze eerste tour gingen maken met de 4WD. Zoals altijd mag ik beginnen met dit soort dingen en kijkt de rest toe. Altijd leuk vind ik, behalve deze keer, toen de motor oververhit leek te worden. Even later reed 1 van de andere bestuursters de auto vast, dus kon er flink gegraven worden. Leuk zo'n 4WD! Ook ligt er aan deze peninsula een plaatsje waar veel dolfijnen leven, genaamd Monkey Mia. Toen we net waren gearriveerd, liep ik langs het strand naar een steiger en meteen spotte ik 2 dolfijnen zo dichtbij! Ook een enorme zeeschildpad, die ik achterna ben gaan snorkelen. Wat is dit toch gaaf zeg! De volgende ochtend lagen we al vroeg op het strand en kwamen er wilde dolfijnen langs, die nog net niet het strand op zwommen, maar wel ontzettend dichtbij kwamen. Zo knuffelde er eentje met mijn kuit, wat een mooie dieren zijn dit toch! Echt, ik kan er uren naar blijven kijken. Toen had ik nog even de mazzel dat ik eruit gepikt werd om de dolfijnen te voeren! Dit doen ze hier één keer per dag, zodat ze hun eigen jachtinstinct niet verliezen. Het grappige is dat ze de hele dag af en toe terug blijven komen en je ze continue ziet zwemmen, ver op zee of dicht aan de kust. Nou dat was mijn dagje wel:)! Onze roadtrip werd vervolgd langs andere prachtige plekjes, de blowholes waar de golven met enorm geweld tegen de kust aan kletsen, zodat het water minstens 20 meter omhoog spuit. Toen naar de mooiste campingspot aan de westkust, Red Bluff, een berg aan zee met een breed strand en opnieuw die enorme golven. Op de weg terug over een gravelroad vol met stenen, terwijl het al bijna donker werd en er wat te hard gereden werd, kregen we een klapband en nee ik ga geen namen noemen. Er rijden amper mensen over deze weg, maar op dat moment waren we zo ontzettend lucky dat er twee superhandige jongens langreden die binnen 15 minuten de band verwisseld hadden, wat een timing zeg! Nog een ochtendje bezig geweest met een nieuwe band regelen, want je weet het maar nooit hier met al die gravelroads die nog gaan komen. De roadtrip kon veilig vervolgd worden richtig Coral Bay, een klein plaatsje aan de Indian Ocean met kristalhelder water waar de zee lijkt op een waar aquarium. Misschien wel het mooiste rif wat ik ooit heb gezien. Meteen m'n snorkelset gepakt en echt uren gaan snorkelen. Als je maar ver weg genoeg uit de kust zou zwemmen, kwam je uit bij de het reef shark cleaning station werd ons verteld. Dat dat betekende dat je meer dan 3 uur aan het snorkelen was, met mijn eigen snorkel die lekte aan alle kanten waardoor ik zout water aan het drinken was alsof ik het lekker vond, was ons alleen niet verteld. Uitgeput en wel, midden op zee en ja hoor maarliefst 3 haaien gezien. Doel bereikt, terug zwemmen en telkens met Tess wisselen van snorkel, zodat we omstebeurt een beetje op adem konden komen. Echter tijdens het wisselen verloor ik Tess haar snorkel. Dat werd echt duiken en dat midden op zee, poehh wat waren wij blij toen we de snorkel vonden zeg en nog meer toen we na 3 uur de kust weer hadden bereikt. En dat nog wel op Anouk haar 25ste verjaardag! Fijn dat ze zich heeft kunnen vermaken met alle cadburry chocolates die ze die ochtend had gekregen. Bijgekomen tijdens de barbecue met tonijn waar Anouk en Tess al zolang naar smachten. Of het aan de Australische visser lag of aan de barbecue-kunsten van Tess, geen idee, maar zelfs ik vond het superlekker. Al snel werden we weer verblijd met de vliegen, nachtvlinders en de grasshoppers rond- en op ons wat altijd zorgt voor een enorme stijging van de productiviteit van het aantal decibellen onder ons. Tijd voor een verjaardagsborrel in de enige bar hier waar behalve ons slechts drieënhalve hondenkop aanwezig was. Wel ontmoetten we een ranger, die in Exmouth woont waar we de afgelopen week zijn geweest. Het Ningalooreef wat in Coral Bay al te zien was, loopt verder door naar Exmouth. Het werd tijd om Ningalooreef te loggen in mijn duiklogboek. Navy Pier om precies te zijn, de nummer zes van de top10 beste duiken ter wereld. Een dag- en nachtduik was ons beloofd, maar al snel bleek de dagduik al een nachtduik te worden. Vanaf het begin van de duik zwom er een enorm grote vis onder mij en Tessy. Of het nou een haai was of een grouper was, geen idee, maar het was best eng. Het zicht was sowieso al slecht en in het donker kun je amper 2 meter voor je kijken. Doordat we zo onder de indruk waren van deze enorme vis, die tegen Tessy aan zwom en mij aanviel raakten we de groep kwijt en zwommen we bij toeval met de andere groep mee die ons omhoog stuurde. Bovengekomen vol met adrenaline en met een luchttank die nog boven de 100 bar was, wat normaalgesproken betekent dat je weer naar beneden mag, maar de diveinstructor vond het onverantwoordelijk. Op dat moment waren we behoorlijk pissig en besloten we de 2e duik niet meer te water te gaan. Doordat we zo teleurgesteld waren, mochten we de volgende dag 2 dagduiken maken. Alleen die volgende dag, was de stroming zo sterk dat we uiteindelijk maar een duik konden maken en wat voor een!! Haaien, een zeeschilpad, een mantaray en zoveel meer vis gezien! Thuisgekomen vol met verhalen gingen we naar de enige bar in Exmouth waar we zoveel mensen bij elkaar zagen, die we in heel West Australie bij elkaar nog niet gezien hadden. Echt je komt geen mens tegen hier en zoals ze hier zeggen moet je van avontuur houden wil je de westkust afreizen. Het Cape Range National Park bezocht waar volop gesnorkeld, gedoken en gehiked kan worden. Turcqoise Bay, niet alleen de kleur maar ook dit strand en de zee hier zijn mijn favorieten tot nu toe. Na een klein, maar heerlijk weekje werd het tijd om Exmouth te verlaten en het binnenland in te gaan naar Karinjini National Park vol met gorges, waterfalls and pools. Echt een park waarbij ik me af en toe als een elfje uit de droomvlucht van de Efteling voelde, zo onbeschrijfelijk mooi! Een National Park om in de boeken te schrijven! Na 2 dagen zwemmen in de natuurlijke pools, liggen op de stenen naast de watervallen en walks door de verschillende gorges moesten we gisteren maarliefst 12 uur autorijden om in de volgende plaats aan te komen. Broome!!!!

En nu?! Ontzettend aan het balen, omdat we in een cycloon zijn beland vol met regen en wind en dat daardoor de Gibb River Road gesloten is. De weg die volgens Floortje Dessing één van de twintig is, die je in je leven gedaan moet hebben. Dwars door de Kimberly's heen, een 4WD road langs de mooiste national parks hier in Ozzie waar ik me zo op verheugd had. Druk in discussie over de plannen nu, maar een ding staat vast: we gaan met z'n drietjes naar Darwin. Daarna of naar Cairns en langs de oostkust tot Brisbane reizen of naar Bali en Lombok, ben er nog steeds niet over uit.. Of de Fiji's! Misschien hebben jullie tips?!

Het begint nu echt op te schieten. Tot over 2 weken:)

x uit Broome

• 07 April 2011 - 13:45

Eline:

Wat een verhaal, maar o zo leuk om te lezen!

T klinkt allemaal even mooi / gaaf / heerlijk en gezellig dus geniet er nog maar van!

tot snel!
    xxx

• 07 April 2011 - 14:29

Tessy:

Hahah, geweldig om dit te lezen, vooral die vis die je aanviel en de cycloon en wetende hoeveel tijd we hier nu weer bezig zijn geweest om alles op internet te krijgen ;)
    Op naar Darwin!
    X

• 07 April 2011 - 15:08

Marijana:

wat een te gekke ervaringen doe je weer op daar aan de andere kant van de wereld. en wat een ontzettende mooie foto's en herinneringen horen daarbij. TOP!! nog heel veel plezier...
    groetjes Marijana (remember Rimini)
    ps ik verwacht volgende week mijn eerste kindje... zo zie je maar! hihi

• 07 April 2011 - 17:03

Lara:

Stik jaloers... ;)

• 07 April 2011 - 17:58

Hanneke:

Ha Lot, geweldig verhaal weer. Hebben jullie weer: klapband en gelijk een paar mensen in de buurt die 'm verwisselen. Net zoiets als in the middle of nowhere staan zonder benzine en dat er dan toevallig iemand langs komt met een beetje benzine. Lucky bastards! Hilarisch ;) En wat een super leuke foto's met die lieve dolfijnen. Geniet nog ff! Kussss

• 07 April 2011 - 19:18

Mas:

Waauuwwww... De westkust lijkt me echt te gek lot! Zeker zo mooi(miss nog mooier) als het oosten!!! Geniet er nog lekker van en tot snel!!! X

• 07 April 2011 - 20:18

Jaap En Mariet:

Lot wat een prachtig verslag weer.en wat hilarisch hoe jullie in de 4w slapen geen zweetkakkers zeker,en wat een mooie foto.s we hebben weer genoten liefs en dikke kus van ons en voor \\\\\\\\Anouk nog PROFICIAT.

• 08 April 2011 - 08:53

Femke:

Wow, Lot! Geweldig mooie ervaringen daar! Véél plezier nog! Enjoy!!!!!

• 08 April 2011 - 15:59

Lief:

jezus..weet niet of het een goede keus is dat wij australie over gaan slaan...
    wat een dilemma's zeg, fiji/bali-lombok of de oostkust

• 08 April 2011 - 18:40

David Wolterbeek:

Fantastisch verslag in woord en beeld van een adembenemende reis.Doet Anouks stijltang het nog?

• 09 April 2011 - 15:44

Eefje:

Lot wat een foto's zeg!! En ook weer een heel leuk verhaal..De Westkust lijkt me ook zo mooi! Nu dus even beslissen waar je je reis gaat afsluiten.. Het scheelt dat jij heel makkelijk keuzes kan maken;)Haha.. Als je naar Bali en Lombok gaat zorg ik voor tips!! Nou geniet van de laatste 2 weken. Ik ga de dagen tot de 22e aftellen want ik kijk er echt naar uit om je weer te zien!! Dikke kus

• 09 April 2011 - 16:22

Steef:

Wow Lot, er zitten zoveel prachtfoto's tussen! Het gaat ook erg! (grr) goed met je teint zo te zien, dat is mij net niet gelukt na een shortbreak in Ibiza, helaas...

Tja dilemma's Lot, ik zou denk ik voor het complete Aussie gaan! Heb je tenminste nog iets op je reis-verlanglijstje staan bij terugkomst!

22e al terug??? Owwww dan kan je meteen de 23e aansluiten bij onze date met Kimmie, Suus en Lief. Hapje eten in Ehv en meteen mn huisje checken ;)

xx

• 09 April 2011 - 20:44

Fleur:

nice en enjoooy.... wat zal jij moeten acclimatiseren zeg... super verhaal en super foto's lot!! Geniet nog maar lekker..

dikke kus

• 20 April 2011 - 12:49

Astrid :

Hallo Lotte, ik ben weer bij. Wat heerlijk allemaal.
    Het zal weer wennen zijn op de Oudendijk, maar het weer is in ieder geval mooi.
    Goeie reis en tot morgen of overmorgen.
    Karel en Astrid

• 20 April 2011 - 12:50

Mariet:

Lot we zitten te wachten op je laatste verslagggggggggggggg. xxx