Hello Goodbye - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu Hello Goodbye - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu

Hello Goodbye

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

05 April 2010 | Thailand, Bangkok

Kathmandu versus Bangkok.
Twee werelden en een gedachte.

Na de trekking en het paragliden was het tijd voor de junglesafari in het Chitwan National Park. Toen we daar aankwamen kregen we een redelijke luxe slaaphut toegewezen met een warme douche, normaal toilet en zachte bedden. Niet verkeerd na ongeveer 2 weken primitief geleefd te hebben. Maargoed natuurlijk moest ik de eerste avond meteen de sleutel weer kwijtmaken. Lekker! Ik kon 'm echt nergens meer vinden. Het was voor Nepalese begrippen ook al laat waardoor iedereen sliep en we nergens een reservesleutel konden vragen. Hmm wat nu?! Op onderzoek uit naar een geschikte slaapplek, maar op het hele park was alles al gesloten. We hadden inmiddels alleen maar 10 loslopende honden wakkergemaakt, die nu achter ons aan gingen blaffen. We zagen dus alweer een overnachting in de buitenlucht voor ons. Uiteindelijk zagen we een guesthouse waar nog iemand buiten rondliep (gelukkig). Geen luxe overnachting helaas, want het was zo ontzettend vies en primitief, maar toch nog een slaapplek. De nacht erop hebben we dus maar heerlijk van de luxe slaaphut genoten!! In het park zelf hebben we nog een kanosafari gedaan met het doel: het spotten van krokodillen! We hadden van onze gids gehoord dat we kleding met schutkleuren moesten dragen. We hadden ons netjes aan de voorschriften gehouden, maar de welbekende 'hiawatta's' (Japanners) dachten hier wat anders over. Volgens mij waren ze bang om te verdrinken, want voor ons vertrokken 3 boten vol met Japanners met knalgele en feloranje reddingsvesten. Misschien was dit de reden dat er het eerste deel van de tour geen krokodil te bekennen was, want toen we de Japanners hadden ingehaald zagen we opeens 2 krokodillen. Daarna was het mogelijk een olifantenbad te doen. Nou mij niet gezien! De olifanten werden geslagen met een soort van stalen zweep, dus ik vond het helemaal niks. Eef die leek het wel wat om even op die olifant een rondje te rijden en heeft dit geweten ook, want ze werd lekker nat gespoten door de slurf van die olifant. In de middag nog wel een echte tour gedaan op een olifant waarbij we neushoorns, apen en herten gezien hebben in de jungle. 's Avonds genoten van de zonsondergang met een lekker drankje erbij, lekker relaxt. De volgende ochtend zouden we weer vroeg uit de veren moeten voor de zogenaamde 'birdwatching'. Tijdens eerdere sightseeing door het park hadden Eef en ik al gemerkt dan we niet echt geschikte birdwatchers waren, dus besloten we maar even lekker te blijven liggen! Een paar uur later was het alweer tijd om de bus te pakken, wat een crime zeg! Normaal gesproken doe je er 5 uur over, maar wij hadden er maarliefst 8 uur voor nodig om terug te komen in het drukke, chaotische en vervuilde Kathmandu!

Een paar dagen geleden stond ik op Eef te wachten in de drukke straten van Kathmandu Opeens werd ik aangesproken op straat, dat gebeurt natuurlijk wel vaker, maar dit keer was het wat anders. Een Nepalese jongen van 21 jaar vroeg me van alles. Waar ik vandaan kwam en wat voor werk ik deed. Hij vertelde dat die alle hoofdplaatsen van alle landen ter wereld kende. Aangezien mijn topografische kennis nog aardig up-to-date is vroeg ik landen over de hele wereld en hij wist alle hoofdplaatsen op te noemen. Hij oogde erg verwaarloosd en was enorm skinny. Daarna vertelde die dat die veel drugs gebruikt had en lijm gesnoven had, maar dat die daar nu allemaal mee gestopt was. Hij had een vriendin en een kind. Toen kwam er een pasje uit zijn portomonee waarop stond dat hij AIDS had, heftig zeg. Uiteindelijk kwam de vraag ofdat ik geld voor hem had om melk te kopen. Het is dan zo moeilijk om 'nee' te zeggen, maar als je 'ja' zegt wilt die alleen maar meer. Het leven is soms zo hard!!! Er is zoveel armoede op straat..

Net zoals in het weeshuis waar Eef gewerkt heeft met 10 kinderen die geen ouders meer hebben of waar de ouders niet voor hun kind kunnen zorgen. Gelukkig is er voor deze kinderen een betere toekomst weggelegd. Ze gaan nu naar een Internationale school, waardoor ze meer kans hebben op een baan straks. Je merkt echt dat de kinderen liefde en aandacht nodig hebben. De dag voordat Eef richting Bangkok vloog, was het dan ook tijd om afscheid te nemen. We waren van plan om pannekoeken te bakken, maar aangezien we tekort tijd hadden, besloten we kip te kopen voor in de Dal Bhat. In het weeshuis eten ze normaal gesproken alleen maar rijst, groente en dhal. Je koopt hier dan gewoon een net geslachte kip, die open en bloot op tafel ligt al de hele dag, die wordt dan in stukken gehakt en zo wordt die dan ook gebakken. Dus inclusief botjes en vetjes enzo! Ook hadden we lekkere chocoladetaartjes gekocht als toetje, dat krijgen de kinderen normaal ook nooit, maar ze vonden het heerlijk. Na het eten 'met onze handen' was het tijd om afscheid te nemen van de kinderen. Ze wilden allemaal weer 'a big hug' natuurlijk.

De volgende dag is Eef vertrokken richting Bangkok en mijn vlucht was een dag later. Ik had dus nog een dag de tijd om wat te shoppen in Thamel en wat sightseeing te doen in Kathmandu met Rajendra, de eigenaar van het weeshuis. Samen met een Canadees gezin en Rajendra zijn we naar de Monkey Temple geweest, dit is een Boedhistische tempel waar apen leven. Daarna had Rajendra mij uitnodigd om bij hem thuis met zijn gezin te komen eten, samen met het Canadese gezin. Diezelfde avond werd ik dus weer herenigd met Bajendra, onze trekkingguide haha. En nu opeens was die een stuk rustiger natuurlijk!! Ook waren er nog twee Canadese meiden, wel gezellig. Zij zijn ook aan het backpacken door Azie, dus zo konden we nog wat ervaringen uitwisselen. De vrouw van Rajendra had uitgebreid gekookt voor ons, erg lekker, alleen zoals meestal weer 'to spicey'. Nog een boedha gekregen van Rajendra die geluk moet brengen..

De volgende ochtend vroeg mijn spullen gepakt en naar Bangkok gevlogen waar Eef al op mij stond te wachten. Die had alleen de hele nacht niet geslapen, dus we wilden zo snel mogelijk een hostel vinden in Khao San, de backpackerswijk van Bangkok. Wat een wereldstad is Bangkok zeg!!! Je hebt hier ook gewoon snelwegen haha! Wat een andere wereld dan in Kathmandu! Zo ontzettend warm en klam, meer dan 35 graden! Je kunt hier heerlijke fruitshakes kopen, net zoals de batidoshake's op Curacao. De volgende ochtend zijn we naar Grand Palace geweest, Wat Phra Kaew, dit is de belangrijkste Boeddhistische tempel van Thailand. Hier bevindt zich de Smaragdgroene Boeddha. Echt supermooi allemaal, het deed me denken aan alles wat met Gaudi te maken heeft in Barcelona. Inmiddels waren we echt oververhit en liepen de zweetdruppels van ons voorhoofd af, dus besloten we de boot naar de weekendmarket te nemen. Dit is een ontzettend grote en uitgebreide markt, waar je van alles kunt kopen. Natuurlijk raakten wij weer verdwaald op dit enorme terrein en kwamen we terecht op de dierenafdeling. Ratten, muizen, konijnen, fretten, vogels en reptielen!! Dat hebben wij weer natuurlijk... Het stonk echt enorm! Ook zo zielig om al die hondjes lamgeslagen door de hitte in zo'n klein hokje te zien liggen. We hebben er echt ruim een uur rondgelopen voordat we eindelijk een andere afdeling tegenkwamen, kleding natuurlijk!! Nog lekker even wat geshopt! Teruggekomen in onze wijk hebben we even lekker een voetmassage genomen. Nou dat was nodig ook, wat was dat lekker zeg!

Onze 3e en laatste dag in Bangkok hadden we een mountainbiketour gepland, goede tip van Steef! We hebben door Chinatown gefietst, superleuk. Onze vrouwlijke Chinese gids was erg grappig en vond zichzelf dan ook erg grappig. Ze lag helemaal dubbel om haar eigen nederlands en achter elk zinnetje zei ze ''jaahh''. Wat is Chinatown kitsch zeg! Er wordt zoveel rommel verkocht. Wel leuk om zoveel markten bij elkaar te zien! Terug bij ons hostel was het tijd om de backpack weer in te pakken en de nachtbus te nemen richting Chumphon. Na een busreis van 8 uur en nog eens 2 uur met de boot zijn we aangekomen op Ko Tao! WAUWWW! Het eiland waar je ontzettend gaaf kunt duiken en waar je veel schilpadden kunt spotten. 'The Beach' kan beginnen of nee nog beter hij is al begonnen...:)

Wat een indrukken allemaal!
Jullie nog een vrolijk pasen!!

Wij gaan nu een duik nemen in het water,

kus Lot

Ps. Foto's van Bangkok volgen snel...

• 05 April 2010 - 08:01

Mitch:

Wat doen jullie veel zeg! Ik zie geen dag rust ertussen staan ;-) Dat ben ik niet van je gewend, haha. Maar erg tof allemaal. Veel plezier op die mooie eilanden

• 05 April 2010 - 08:52

Liesbeth:

Hey lot,

Wat heerlijk zeg... al die verhalen! Ben stinkend jaloers op je! Maar als het goed is wordt het hier deze week echt lente... Maakt het hier ook weer wat gezelliger.

geniet ervan!

• 05 April 2010 - 09:27

Hanneke:

hahaha, dat verhaal van die sleutel. Typisch iets voor jou ;)) Enjoy! XOXO

• 05 April 2010 - 09:29

Bas:

Erg leuk om je verslagen te lezen! Ben stiekem wel een beetje jaloers op je...

• 05 April 2010 - 09:44

Wendy:

Hey Lot,

Wat een ervaringen zeg!
    Hartstikke leuk allemaal! En die sleutel haha! echt iets voor jou om kwijt te maken!

Nou heel veel plezier nog!

xxx Wendy

• 05 April 2010 - 10:23

Rias:

Hee Lot wat een leuk verhaaltje weer.. Heerlijk die batido's! Relas lekker op het chill-eiland waar jullie nu zitten en GENIET! Xx

• 05 April 2010 - 12:52

Pa Ma En Emmie:

We hebben weer genoten van je verhaal en de foto,s en we wensen jullie samen nog een mooie en gezellige reis door thailand toe.

• 05 April 2010 - 13:44

Mascha:

Hee Lot!

Sta dus echt niet te kijken van de `verloren sleutel`haha!!!!

Heel veel plezier nog meid!!!

xx

• 05 April 2010 - 17:36

Anouk:

hey Lot,

haha, typisch jou dat j elfs daar je sleutels kwijt raakt :P

Zo te horen hebben jullie van alles meegemaakt/ gezien.

• 06 April 2010 - 06:51

Arjen & Wendy:

Heej die Lot wat hebben jullie al onwijs veel gezien en gedaan zeg! Erg leuk om de reisverslagen te lezen en de foto's te kijken.

Nog heel veel plezier daar en geniet van zon, zee en strand :-)

x Arjen & Wendy

• 06 April 2010 - 07:33

Stefanie:

Nu je alle steden en dorpen bezocht hebt, lekker chillen op de eilanden en genieten van de onderwaterwereld!!!

xx

• 06 April 2010 - 13:01

Lief:

oja ...
    ga je me nog jaloerser maken
    mooie onderwaterwereld, duiken, schildpadden zien enz
    nee hoor, geniet er lekker van. Ik heb je net een dikke knuffel gegeven via eef dr mail

• 06 April 2010 - 17:26

Carel & Nel:

Hi Lot, Waauw. Ik heb de verslagen van jouw en eefje gelezen en alle foto's gezien. Als je straks weer in Holland ben gelijk maar weer een strandvakantie boeken om echt uit te rusten. Veel plezier nog.

• 06 April 2010 - 17:26

Carel & Nel:

• 11 April 2010 - 12:20

Joke:

Hi Lotte, wat schrijf je toch leuk! Je zou het goed als een reisverslag uit kunnen geven. Ook prachtige foto's. Het is te zien dat jullie echt genieten. Nog heel veel plezier samen.

Groetjes van Peter en Joke.

PS de tip kreeg ik van Christiaan.

• 12 April 2010 - 08:02

Mirna:

Hey Lot!!

Wat een foto's!! Heb je mijn mailtje ontvangen?
    We hebben het huisje ondertussen gekocht, joehoe!!
    De tijd vliegt joh. Geniet er nog van het is zo voorbij. Dan kan je je mooie verhalen komen vertellen op een terrasje in Breda, hihi.
    Tot je volgende verhaaltje!

Liefs Mirna

• 12 April 2010 - 14:24

Opa En Oma:

lieve Lotte,
    Hebben je foto,s en brieven gezien.
    Wat doe jij veel indrukken op. Wensen je een fijne reis verder en weer thuis kom je ons maar verder vertellen.
    Liefs.