The best of Patagonia.. - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu The best of Patagonia.. - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu

The best of Patagonia..

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

30 Maart 2013 | Chili, San Pedro de Atacama


Lieve allemaal,

Vanuit het zuidelijkste puntje in Chili Porto Williams ben ik inmiddels in het noordelijkste punt van Chili, San Pedro da Atacama. Chili is maarliefst 4300 km lang en niet meer dan 200km breed. Dat wil zeggen dat ik de afgelopen 3 weken meer dan 4300 km heb overbrugd. Dan nog eens 2x de grens van Argentinië gepasseerd. Ik kon maar geen afscheid nemen van het mooie Patagonië wat in Argentinië en Chili ligt. Ontzettend mooi de natuur hier en de landschappen die zich telkens afwisselen zijn zo indrukwekkend. In Patagonië zijn veel bergen, meren en bossen en hier in het noorden van Chili ben ik in de dessert ofwel bijna de droogste woestijn ter wereld. In het zuiden van Chili en Argentinië was de temperatuur tussen de 5 en 15 graden en nu hier in het noorden van Chili op een hoogte van 2500 meter 30 graden midden op de dag. Vandaag ben ik op een hoogte van 4850 meter geweest waarbij mijn handen en voeten aanvoelden als ijsklompjes en terug op 2500 meter kan ik mijn bikini aan. Bizar! De droogte, de dessert en de sunsets zijn echt zo mooi hier. Vanaf morgen ben ik in Bolivia.

Terug in de tijd; Na mijn Antarcticatrip ben ik naar Chili gegaan. 5 dagen getrokken door het national park Torres del Paine. Met backpack, kleding, tent, matje, kookspullen en eten. Totaal zo'n 19 kg op m'n rug! Zo wat heb ik die backpack vervloekt zeg! Het is het allemaal dubbel en dwars waard geweest. Torres del Paine hoort thuis in het rijtje van de beste trekkings in de wereld, maar wel achter de trekking die ik in Nepal heb gedaan een paar jaar geleden met Eef.

In het relaxte hostel waar ik sliep voor de trekking ontmoette ik een Duits meisje en 2 Engelse jongens waarmee ik samen de trekking ben gestart. Vooraf boodschappen ingeslagen die vooral niet te zwaar te zijn aangezien je het allemaal op je rug mee moet slepen. Denk aan porridge, melkpoeder, gedroogd fruit, noten, crackers en diverse pasta's. Alle campingspullen geregeld en de volgende morgen na een goed ontbijt waren we klaar om te gaan.

Heerlijk om back to basic te leven! Genieten van de natuur, ondertussen muziekjes luisteren en lekker nadenken over van alles en nog wat als je zo'n 80 km aan het wandelen bent. Vanaf de start zie je mooie meren, bergen en de grey gletcher. De eerste nacht niet geslapen, omdat het zo ontzettend koud was. Onze tent bleek zelfs bevroren te zijn de volgende morgen. Dan werd ik nog eens verblijd met een porridge ontbijtje, lekker warm natuurlijk, maar lekker is anders. Daarna volgt de French Valley waar je tussen prachtige bergen wandelt langs verschillende watervallen. Ondertussen op de campings en tijdens de trekking veel leuke mensen ontmoet. Overal vandaan en de sfeer is heel gezellig als iedereen tegelijk aan het koken is en we gezellig nog een drankje doen. Primitief leven, zoals mensen dat vroeger deden is zo gek nog niet. Overdag is het heerlijk zonnig elke dag, maar 's nachts koelt het enorm af. Je ziet me al liggen in m'n slaapzak met m'n thermo-underwear, een vest, een extra legging, een trainingsbroek, een muts en een sjaal. Haha!

Heerlijk elke dag tentje op en tentje afbreken. Ondertussen begin ik de porridge nog echt lekker te vinden ook. Fijn ook 5 dagen geen douche, terwijl je je overdag echt enorm aan het zweten bent. Vergis je niet, het is best stijl hier en dan die backpack op je rug. Op naar het doel waar we voor gekomen zijn, de Torres! Na een kort nachtje slaap, omdat we de sunrise niet willen missen moeten we vanaf de camping 1 uurtje recht omhoog lopen met slaapzak en ontbijt zodat we tijdens het wachten op de sunrise nog wat te doen hebben. En dan is daar de zon op de toppen van de towers! Die dan echt oranje gaan kleuren. Heel mooi! Nog een paar uurtjes en onze trekking zit erop. Ik heb ervan genoten!

Terug naar Puerto Natales! Voorlopig kan ik geen pasta's meer zien, dus dat wordt een gezonde maaltijd. 's Avonds met iedereen van de trekking nog gezellig een drankje gedaan. De volgende morgen een ontbijt met een eitje en chocoladepasta en pindakaas. Een hele goede tip van Lieve! Ik besluit om direct te bus te pakken naar El Calafate. Daar is de Perito Moreno Gletcher. De bekendste gletcher in Zuid Amerika. Aangekomen bij mijn hostel zie ik meteen het meisje uit Zwitserland die ik in Torres del Paine heb ontmoet. Samen met haar heb ik een dagtrekking op de gletcher gedaan wat zeker de moeite waard was.

Vanuit el Calafate zijn we naar el Chalten gegaan wat bekend staat om het hiken. Meteen diezelfde dag gaan wandelen, maar na alles wat je gezien hebt viel het me eerlijk gezegd een beetje tegen. Toen de dag daarna een mega storm het kleine dorpje bereikte en we een dag niks konden doen, wilde ik zo snel mogelijk weg hier. En dat werd maarliefst 25 uur bussen!

Samen met Marina uit Zwitserland ben ik naar el Bolson gegaan. Een hippieplaatsje met een leuke markt en veel biologische boederijen. Een hostel wat echt zo ontzettend fijn was. Helemaal van hout, alles was homemade zelfs de boter, brood en jam. In de woonkamer was een kachel wat voelde echt als thuis. Dan een enorme tuin waar je frambozen en bessen kon plukken. Natuurlijk maakten wij tapas en dronken rode wijn in die fijne tuin.'s Avonds ging de kachel aan. Ik wilde niet meer weg hier!

Maarja de tijd begint langzamerhand te dringen dus op naar Bariloche. De wintersportplaats van Zuid Amerika in het noorden van Patagonië. Veel chocola, bergen en meren. Eindelijk is het hier boven de 20 graden! Na 1 nachtje couchsurfing snel naar een hostel gegaan. Couchsurfing is niet zoals in Australië. Hostel zijn klein, knus en sfeervol hier. En zo leuk om iedereen hier te zien die ik de afgelopen tijd ontmoet heb sinds Antarctica en Ushuaia. Fijn om alles weer even te delen. Bariloche is een gezellige plaats waar je mooi kunt mountainbiken. Nog steeds samen met Marina die fietsen ook leuk vind, gaan we 35 km mountainbiken. Romantische baaitjes, meren, witte strandjes en mooie views. Tussendoor nog een hike gedaan. Aangeraden werd de bierproeverij, die we niet over wilden slaan. Een ouderwets café waar je bier kon proeven en mee kon genieten van de bbq. Een varken lag op het vuur wat ik natuurlijk helemaal niks vond. Maar wat een sfeer daar, die mensen hier zijn zo warm en vriendelijk. Nog even fietsen, maar wat een leuke dag! Zeker weten dat ik spierpijn heb de volgende dag..

Op naar Santiago. Afscheid genomen van mijn maatje waar ik de afgelopen 2 weken leuke avonturen mee heb beloofd. Zeker dat ik een bezoekje ga brengen aan de wintersportplaats waar zij werkt;)

Via Osorno naar Santiago gegaan en daar liep ik dan, terwijl ik er eigenlijk niet veel aan vond. Steden in Europa trekken me toch wat meer en je kunt het niet vergelijken met Buenos Aires. Na een paar uurtjes besloot ik de 24uurs bus naar het noorden van Chili te nemen. San Pedro de Atacama! Wat een leuk dorpje is dit in het midden van de dessert..

Zoveel te doen! Sterren kijken, sandboarden, mountainbiken, geisers en vulkanen. Ik ga nou met de fiets de volle maan bekijken in de dessert. Vanuit hier ga ik dit weekend naar Bolivia!

Ben ook benieuwd hoe het met jullie allemaal is! Voor nu; Vrolijk Pasen voor iedereen!

x Lot

  • 30 Maart 2013 - 08:37

    Christian De Graaff:

    Hey lot,
    Weer een jaloers makend verslag! Ik moet toch ook maar eens gaan reizen.
    Veel plezier in Bolivia

  • 30 Maart 2013 - 08:40

    Tanja:

    Weer zo'n prachtig verhaal, het is alsof ik er zelf ook ben! Goed om te lezen dat je het zo enorm naar je zin hebt, lekker blijven genieten!

  • 30 Maart 2013 - 09:38

    Els:

    Lieve Lotte,

    Weer bedankt voor je mooie verhaal en je foto's,ik geniet er elke keer van.


    Jij ook fijne pasen,groetjes Els

  • 30 Maart 2013 - 10:05

    Fleur:

    Lot!!! Leuke verhalen weer!!!! Kusss

  • 30 Maart 2013 - 13:02

    Dicky:

    Prachtig die zonsopgang.
    Fijn dat je zelf ook zo geniet. En wij met jou. Schrijven kun je!
    Liefs uit Bommel

  • 30 Maart 2013 - 13:03

    Cora:

    hoi Lotte

    leuk om weer wat van je te lezen:
    veel plezier verder en blijf genieten van al je trips, wij blijven genieten van je verhalen
    cora en rieke

  • 30 Maart 2013 - 13:41

    Erica:

    Hoi Lotte,
    Gezellig weer je verhaal te lezen, zoveel belevenissen.
    Geniet van je verdere reis, Bolivia.
    Groetjes van ons allemaal.


  • 30 Maart 2013 - 15:25

    Hannah:

    Ha Lot, wat een super mooie foto's. Echt genieten daar... alhoewel volgens mij ook wel een beetje afzien af en toe, maar je moet er iets voor over hebben om zoveel moois te zien ;) Ik ga over een week lekker naar Dubai! Kan ik eindelijk m'n jurkjes uit BA aan, want in NL is het nog steeds koud. Gelukkig wel met een zonnetje erbij... XOXO

  • 30 Maart 2013 - 17:30

    Opa En Oma:

    Lieve Lotte,
    Wij hebben je mooie foto,s gezien. Prachtig.
    Groeten van ons.

  • 31 Maart 2013 - 13:27

    Romy :

    Weer een supertof verhaal lot! En mooie foto's, wat een gaaf avontuur!
    Mady en ik hebben paaseieren achter de kiezen ;-)
    Xx genieten wijfie

  • 31 Maart 2013 - 22:43

    Emmie:

    Heey lot
    weer een mooi verhaal hierna nog een verhaal zeker!!! en weer mooie foto,s ik vind het wel eng wat je allemaal doet bij die gletsjer en trouwens lekker toch pasta,s!!!! ik ga morgen denkik naar de paasmarkt in gorinchem. Goeie reis nog en tot snel!
    XXEmmie

  • 01 April 2013 - 09:12

    Lief:

    Op naar Bolivia! Echt leuk om te lezen, kan ik het ook weer even allemaal herleven :)

  • 01 April 2013 - 22:09

    Jolanda:

    Lot,
    Wat is het indrukwekkend zeg allemaal, als ik alles lees lijkt het of ik er zelf zit, helaas......
    Zie je Anika snel??? Wel ff laten weten, wel terugkomen hoor....Nog heeeel veel plezier xxx jolanda

  • 01 April 2013 - 22:18

    Kari:

    Hee Lotte wat een stoere verhalen!! Geniet nog van alle prachtige dingen daar!! Xx

  • 03 April 2013 - 12:34

    Charlotte:

    Oef, wat een prachtige foto's! En fijn dat je je haar niet hoeft te stylen iedere dag, muts.
    Nou je was ook benieuwd hoe het met ons allemaal is. Nou dat zal ik je vertellen. Nederland heeft er een heerlijke tweede paasdag opzitten met echt heerlijk helder zonnig weer. Wel nog de winterjas aan, maar het was genieten geblazen. De Loonse en Drunense duinen en het Mastbos zijn echt heel prachtig, heus, maar..... vallen in het niet bij jouw natuurgeweld.
    Liefs!
    P.S. Potver, niet zo dicht bij een afgrond gaan zitten ja!!

  • 03 April 2013 - 12:35

    Ynta:

    hallo Lotte,
    Wat een schitterende reis.
    Zoveel contrasten in landschap en temperatuur.
    Je zal wel met een superkonditie terugkomen.
    Geniet ervan

  • 04 April 2013 - 19:14

    Joke Reinders:

    Hoi Lotte, ik ben helemaal bij met lezen! Wat een prachtige verhalen en foto's!!! Nog een paar weken genieten van je reis.

    Maar waarvoor ik schrijf. Suus is bevallen van een prachtige dochter van bijna 7 pond en 52 cm! Ze noemen haar Éireann, een echte Ierse naam.
    Moeder en kind en papa maken het goed!

    Geniet er nog ff van Lotte!

  • 07 April 2013 - 20:24

    Wendy:

    Hey Lot, Weer zo'n geweldig reisverslag en die foto,s!! Prachtig gewoon!! Nu echt eens een album maken hoor!!

    Veel plezier nog!!

    Groetjes Wen

  • 08 April 2013 - 17:48

    Eefje:

    Hee lieve Lot,
    Ik zie nu pas je verslag..Het klinkt allemaal weer erg gaaf en wat een mooie foto's!! Heb je toch een hele goede camera of ben je gewoon een hele goede fotograaf:)? De tijd vliegt vast voorbij..Je komt al weer bijna terug! De tijd gaat voor jou vast veel te snel..Maar ik ben wel blij dat we je snel weer zien! Nou Lot geniet nog maar lekker van de laatste weken!! Dikke kus

  • 08 April 2013 - 18:23

    J. Van Gelder:

    Hallo Lot, geniet van je reisverslagen en van je foto's, net of ik met je meekijk naar die prachtige natuur! Ruud houd ons goed bezig. Tot ziens

  • 11 April 2013 - 12:50

    Patrick Monteau:

    Lees het nu pas Lotte, maar als je straks terug bent in NL moet je maar een boek gaan schrijven. Je manier van vertellen is erg mooi en de foto's zijn adembenemend. Geniet er nog van!

  • 11 April 2013 - 17:41

    Astrid De Wolff:

    Hallo Lotte,
    Zo, dat was weer een heel verhaal. Daar moet ik toch echt even voor gaan zitten.
    Je pa en ma houden mij ook wel op de hoogte, maar zelf lezen en van die mooie
    foto's genieten is toch wat anders. Prachtig hoor.
    Nou meis, ga gewoon zo door.
    liefs,
    Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Lotte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 123401

Voorgaande reizen:

12 Februari 2013 - 26 April 2013

Zuid Amerika

08 Januari 2011 - 21 April 2011

Down Under

30 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Mijn eerste reis

14 Maart 2010 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: