Nog één dag en dan... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu Nog één dag en dan... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu

Nog één dag en dan...

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia


Lieve Allemaal,

Vanuit het meest zuidelijkst gelegen stadje ter wereld schrijf ik dit blog. Ushuaia, wat ligt in Vuurland! Het is zomer hier, zo´n 15 graden en heel lang licht, omdat het zo dichtbij de poolcirkel ligt. Sneeuw op de toppen van de bergen, want in de winter is dit een wintersportplaats. In onze zomer trainen hier de professionele wintersporters. Schone lucht, mooie natuur en uitzicht op het Beagle Canal. Vanuit hier kun je ook naar Antarctica varen, iets wat al heel op mijn verlanglijstje staat:)

Sinds de dag dat ik hier ben aangekomen, heb ik iedere travelagency gestalkt met bezoekjes, emails en telefoontjes voor een expeditie naar Antarctica. Natuurlijk ging ik ook naar de haven om langs de boten te gaan en te vragen of er soms plaats was op de boot, maar helaas werd ik tegengehouden door de security. In het weekend kon er niets geregeld worden, want dan is alles dicht hier. Tot afgelopen maandag, toen belde Daniella van travelagency Ushuaia Turismo mij op dat er plaats was op een boot en wel de allerlaatste plaats!! Ik kon het bijna niet geloven, een last minute! Iemand had zijn trip gecanceld en daardoor was er dus een plekje vrij gekomen voor mij. Heel even twijfelde ik , omdat het werkelijk een rib uit mijn lijf kost, hoe kan het ook anders als weegschaal zijnde;) Maar goedkoper is haast niet mogelijk! Ik zeg; Doen dus! Dit is werkelijk een once in my lifetime experience! Toen moest de betaling geregeld worden wat nog 2 dagen duurde immers ik kan niet zoveel geld van mijn creditcard opnemen in 1 dag..

Dinsdagavond, toen ik overdag de hele dag in het National Park was en weer eens geen bereik had met mijn telefoon, dacht ik, laat ik nog maar langs gaan bij Ushuaia Turismo voor de zekerheid. Daniella had een big smile op haar gezicht en zei dat het allemaal gelukt was. Ik sprong zowat een gat in de lucht! Op dat moment besefte ik me hoe lucky ik ben dat ik naar Antarctica kan gaan en hoe speciaal het is dat ik deze reis kan maken. Op die momenten denk je echt, wat heb ik het toch getroffen met alles:) Werk, familie, vriendinnetjes en vrienden en iedereen! En dat ik nog precies mee kan op dit kleine schip met 68 passagiers, voor 10 dagen betekent wel dat er een engeltje op mijn schouder zit..

Natuurlijk heb ik ook tegenslagen. Zo heb ik sinds dag 2 hier in Ushuaia last van bedbugs bites. Dat zijn soort muggen die in de matrassen of dekens van het hostel zitten en van bloed houden en je dus gaan steken op elke plaats waar ze bij kunnen. Mijn hele lijf zit werkelijk waar onder de bultjes die ontzettend jeuken, nu nog steeds na 4 dagen. Echt heel vervelend, ben direct weggegaan uit dat hostel. Als je dan op internet ziet wat voor vies beestje het is en dat het zichzelf voortplant net als luis, schrik je wel eventjes. Al mijn kleren, handdoeken en lakenzak gewassen. Hopelijk verdwijnen de bultjes heel snel. Gelukkig heeft iedereen mij geholpen hier. Zo heb ik allerlei zalfjes gekregen en hebben mensen die ik hier ontmoet heb een ander hostel voor mij geregeld. Je bent wel alleen op reis, maar ik voel me echt nooit alleen! Je ontmoet zoveel andere mensen uit verschillende landen en hoort zoveel verhalen. Juist als je alleen bent, spreekt iedereen je aan. Zo ontmoette ik gister een vrouw die research doet naar pinguins hier rond Antartica en foto´s laat zien, dan denk ik echt, woowwww.


Buenos Aires

Even terug in de tijd, want 10 dagen geleden zat ik nog in Buenos Aires. Een hele fijne start van mijn reis, want er is zoveel te zien en te doen daar dat ik een week ben gebleven. Buenos Aires is een hele warme stad, je voelt je meteen thuis. Vriendelijke mensen, lekker eten en heel goed weer. Elke dag een andere wijk gezien zoals La Boca, Recolleta en San Thelmo waar op zondag een grote leuke markt was waar je echt van alles kon kopen, zonnebrillen, de theepotjes van hier, tangomuziek en allerlei andere snuiserijen van hier. Om 00.00 was Hannah haar birthday, dat werd gin tonic in de jacuzzi;) De dag erna hebben we haar birthday gevierd, lekker taartjes gegeten en geshopt in Palermo. Zo liepen we ook langs de winkel waar Maxima altijd shopt. ´s Avonds gegeten bij La Cabrera, een hele goede tip van Stefanie. Heerlijk lomo gegeten, dat schijnt het beste vlees zijn en dat om 12 uur in de avond. Aangezien hier iedereen pas heel laat gaat eten. Toen volgde alweer de laatste dag in Buenos Aires, relaxen op het dakterras, gin tonics drinken en beseffen dat mijn reis echt zal beginnen. Daaag fijn bedje, dag fijne douche, dag jacuzzi, daag dakterras en daaag Hannah! Wat hebben we het toch leuk gehad! Vond het superleuk dat je bent gekomen! Thanks!


Iguazu

Welcome to the waterfalls of Iguazu. In het vliegtuig direct alweer Spanjaarden ontmoet waarvan er één ook fysiotherapeut was en ben samen met hen op zoek gegaan naar een hostel. Het leek hun wel wat om samen met mij in een 3 persoonskamer te liggen, maargoed mij leek dat niks natuurlijk, dus op zoek naar een ander hostel. Fijn om te lopen met je backpack in 35 graden, niet dus. Uiteindelijk een hostel gevonden. Direct een Argentijn tegengekomen en een jongen uit Canada, gezellig samen gegeten, drankjes gedaan en verhalen gehoord over hoe corrupt Argentinië is. Er is hier een gigantische markt in zwart geld, omdat er geen dollars of euro´s zijn te krijgen. Het was slim geweest om honderden euro´s mee te nemen, maarja laat ik nou maar net 20 euro bij me hebben. Op de straat roepen ze overal cambio wat betekend geld wissen, waarbij je een veel gunstigere koers terug krijgt dan normaalgesproken van de bank. Ook is alles voor mensen buiten Zuid Amerika daarom veel duurder, zoals vliegtickets, maar ook de entrée van het Iguazu park waar één van de grootste watervallen van de wereld zijn. Een natuurwonder! Ongelofelijk, zoiets heb ik nog nooit gezien. Op de foto´s kun je niet zien hoe groots het is, dat kun je alleen zien als je daar bent. Jammer dat ik met 2 mannen daar was die echt geen foto´s kunnen maken. Continu moest ik ze tips geven hoe mijn camera te gebruiken haha. Soms sta ik amper op het schermpje of is de foto scheef of vol met schaduw, te grappig. Helaas was het weer ook wat minder die dag. We hebben een flinke onweersbui over ons heen gehad. Jammer genoeg klaarde het die dag niet echt op, het was zo benauwd. De watervallen waren wel echt supermooi! Na een lange dag terug gegaan naar het stadje, waar een Duits meisje en Frans meisje aanhaakten en we samen het stadje hebben verkend..

Na een kort nachtje zijn we met z´n 4en richting Paraguay gegaan. Hier was een shoppingcenter waar ik heel goedkoop een camera zou kunnen kopen, de Canon G15 voor werkelijk een prikje, maar op het moment dat ik wilde betalen deden mijn pinpas en mijn creditcard het beide niet. Ik was bang dat al mijn geld weg was, omdat ik om me heen al heel wat verhalen had gehoord van mensen die al hun geld kwijt waren. Ik kon niks checken natuurlijk, want vanuit Paraguay gingen we naar Brazilië, om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken. De Argentijnse kant was mooier, maar vandaag was het weer veel beter. Ongelofelijk hoe dichtbij je bij die watervallen komt en hoe inmens groot ze zijn. Na 3 dagen gezelligheid was het die avond tijd om afscheid te nemen. Altijd jammer, maarja iedereen gaat zijn eigen weg en zo ging ik weer terug naar Buenos Aires. Een kort nachtje op het vliegveld van waar ik naar Ushuaia ben gevlogen.


Ushuaia

Het eerste hostel waar ik belandde, leek in eerste instantie een prima hostel. Eerst was ik de enige in de kamer, maar in de loop van de dag volgden er 3 Tjechen die ontzettend stonken naar zweet en viezigheid. Ze waren ook een stuk ouder en konden amper engels. Gelukkig waren er in het hostel andere leuke mensen, zodat ik niet in die stank op mijn kamer hoefde te zitten. Een stel uit San Diego in Amerika, heel leuk om daar mee te kletsen, omdat ik daar een paar jaar geleden ook ben geweest. Die dag ging ik de stad verkennen en toen ontmoette ik een kerel die eerst beweerde dat die uit Argentinië kwam, maar na wat vragen bleek die uit Israël te komen. Die bleef de hele dag aan me plakken en het was moeilijk om er vanaf te komen. Totdat ik in een hostel een afspraak had met iemand die veel regelde voor trips voor Antarctica, had die eindelijk door dat die beter kon gaan. Daar ontmoette ik meer leuke mensen, ook uit Nederland. Helaas was hier geen plaats om te slapen. Dan nog maar een nachtje in mijn eigen hostel, nu met een te klef stelletje en een leuk meisje uit België. Alleen toen ik wakker werd de volgende dag zat ik werkelijk waar helemaal onder de bedbug bites! Verhuizen naar een ander hostel en alles wassen was de remedie..

Hier in de buurt nog een gletsjer bezocht, 6 uur hiken voor een gletsjer die veel kleiner is dan Hintertux of welke ook dan in Europa. Het uitzicht was echter geweldig over heel de stad en het Beagle Canal waar de boten in de haven liggen. Na een flinke klim van ruim 3 uur, kwam ik weer die Israeliër tegen, alsof die me volgde zeg. Wat een toeval weer. Toen 3 uur naar beneden lopen wat toch best tegen viel op mijn sportschoenen wegglijdend in de sneeuw. Terug in het hostel gezellig met mensen gekookt en ´s avonds drankjes gedaan in de Irish pub. De dagen die volgde heb ik het national park Tierra del Fuego verkend, ook wel Vuurland genoemd. Samen met de Belgische meiden 8 uur lang gewandeld langs mooie meren en in de bossen. Gister heb ik een hike gedaan naar Lagun Esmeralda, een helblauw meer waar het water van de gletsjers in valt. Heerlijk op het strandje gerelaxt en gepicknickt. Samen met 3 meiden uit Israël. Ja, er zijn zoveel mensen uit Israël aan het reizen. Na de army gaan ze allemaal op reis en stel dat er een oorlog uitbreekt moeten ze acuut terug naar Israël. Ik denk dat ze daarom zo luidruchtig zijn;) Die meiden waren alleen heel bang om hier alleen op straat te lopen, terwijl ik me hier echt zo veilig voel. Misschien toch een cultuurverschil…

Vandaag een dagje wassen, laatste dingen kopen, goede handschoenen bijvoorbeeld, skibroek en jack lenen voordat morgen mijn, once in my lifetime experience begint. Ik ben echt zo excited, zoals ze dat hier zeggen. Heb er echt veel zin in! De komende 10 dagen heb ik dus ook geen internet en bereik met mijn telefoon. Vanaf 10 maart ben ik als het goed is weer terug op de bewoonde wereld..

Natuurlijk ben ik ook heel benieuwd hoe het met jullie gaat! Houd me op de hoogte van alles! Ik vind het superleuk om alles te lezen. Thanks voor de lieve berichtjes allemaal! Zal op Facebook ook nog wat foto´s uploaden van mijn camera die niet zulke mooie foto´s maakt (omdat ik nog steeds geen nieuwe heb dus)..


Hasta Luego!!!!

Besos Lot

Ps. Het is half 2 middenin de nacht, foto´s uploaden lukt niet terwijl ik net nieuwe fotoruimte heb gekocht.. Probeer het morgen nog een keer.

  • 01 Maart 2013 - 07:47

    Lief:

    Wat? Is het gelukt....Antarctica! Hoe vet! Als je het optijd leest...Veeeeeel plezier!

  • 01 Maart 2013 - 08:29

    Erica:

    Goeie morgen Lotte,
    Opende mijn mail, kon meteen gaan genieten van jou reisverslag. Geweldig dat je zoveel ziet en meemaakt. Geniet van je volgende trip, doe voorzichtig.
    Liefs van ons allemaal xxx Erica

  • 01 Maart 2013 - 09:01

    Els:

    Lotte je bent een echte bofkont,Antarctica wie wil dat nu niet. Weer genoeten van je verslag.

    Doeg

  • 01 Maart 2013 - 09:21

    Hannah:

    Hola chica! Wat een mooie verhalen weer, behalve de stalkende Israëlier en de bedbeestjes. Daar hadden we in BA gelukkig geen last van ;) Jeetje, wat heb jij alweer veel gedaan en gezien. Ik ben al een week thuis... Was wel the best B-day ever in BA. Time flies when you're having fun! En nu dus naar Antarctica! Ik wist wel dat je dat voor elkaar zou krijgen! Geniet geniet geniet van deze bijzondere trip! Kusssss

  • 01 Maart 2013 - 09:40

    Tessy:

    Wauw Lot, klinkt allemaal super. Geniet ervan en ik mis mezelf wel een beetje op de foto's ;) xx

  • 01 Maart 2013 - 10:04

    Tanja:

    Wat super gaaf! Geniet ervan meid, mooi om te horen hoe goed je beseft dat het heel speciaal is! Dat maakt het genieten nog intenser!

  • 01 Maart 2013 - 12:56

    Christian:

    Weer aan fantastisch reisverslag. Ik zeg de nieuwe Floortje Dessing;-)
    Hier op de praktijk ligt een wereldkaart bij de computer en daar op kijkend besef ik echt dat je aan de andere kant van de wereld zit! Geniet van je reis naar Antartica. Ik kijk al uit naar de mooie foto's!

  • 01 Maart 2013 - 13:43

    Geerte:

    Super dat je nu toch naar Antartica kan!...ben benieuwd naar de foto's hiervan.
    Doe voorzichtig en veel plezier!
    Liefs Geerte

  • 01 Maart 2013 - 15:40

    Patty:

    Hey Lotte!
    Waauw wat een avontuur! leuk om te lezen hoe het gaat daar!
    Heel veel plezier op Antartica en geniet dr van!
    x Patty

  • 01 Maart 2013 - 17:43

    Eefje:

    Ola Lot!
    Wat fijn dat het toch nog gelukt is met de trip naar Antartica! Je hebt weer een mooi verslag geschreven!! Echt leuk om te lezen..Bij het stuk over de foto's van de watervallen moest ik wel even aan BJ denken haha! Veeel plezier op Antartica!! Dikke kus

  • 01 Maart 2013 - 21:29

    Wendy:

    Woww Lott,

    Geweldig, wat en belevenissen allemaal!
    Super om dit allemaal mee te maken!! Geniet ervan meid!

    liefs Wendy

  • 03 Maart 2013 - 18:43

    Patrick:

    Lot, klinkt weer als een standaard. 1000-in-1 reis...geniet ervan en blijf ons vooral stinkend (net als de Tjechen) jaloers maken met die pica's en verhalen.

  • 04 Maart 2013 - 18:10

    Stefanie:

    Wooooowwwwwwwwwwww Lot! Dat is nou eens "meant to be" met Antartica...Ik sprong al een gat in de lucht bij het lezen van je bericht, laat staan hoe blij jij bent geweest! Echt super gaaf...Ben zwaar benieuwd!

    Afgelopen zondag kwamen een aantal van onze filmpjes bij reisprogramma op rtl 5 en dan jou foto's er nog bij...Ik voel me echt weer even terug in Zuid-Amerika! Mooie foto's, heb je alsnog een camera gekocht of doe je het met je kleintje? Typische Israeliers op die foto, leggings, bergschoenen en losse haren ;)

    Enjoy the end of the world! xx

  • 04 Maart 2013 - 21:38

    Astrid :

    hallo Lotte,
    Gezellig om alles te lezen. Je schrijft zo lekker uitgebreid, zodat we ons een beetje in kunnen leven.
    De matté potjes hebben wij ook. Leuk om de foto er mee te zien.
    Nou meis, hier alles z'n gangetje. Ben heel benieuwd naar je zeereis. We volgen je.
    dikke kus
    Astrid de Wolff

  • 04 Maart 2013 - 23:22

    Nel Blom:

    Wat een geweldige reis prachtige belevenissen.
    Geniet maar Lotte

  • 06 Maart 2013 - 07:45

    Fleur:

    Lot!!

    haha ik wist wel dat je het zou regelen, super goed!!! Ben zoooo benieuwd naar alle verhalen en foto's! Doe maar lekker genieten en kijk weer uit naar je volgende update!!!!

    liefs fleur


  • 06 Maart 2013 - 15:05

    Nienke:

    Ej Lotte,

    Ook het 'alleen' reizen ontdekt zie ik! Geniet ervan of ook wel Pura Vida!

    xxx Nienke

  • 07 Maart 2013 - 10:49

    Petra:

    he lot

    het gaat je weer zeer goed zo te zien prachtig daar
    en super mazzel laatste tocht groot gelijk dat het het toch doet once in a life time
    we kijken uit naar je volgend bericht david vroeg zich alleen af of er ook koeien waren daar hahah
    lees heel je verhaal aan hem voor vindt tie leuk dus vooruit maar
    he hou je goed
    x peet os en david

  • 07 Maart 2013 - 23:06

    Wendy Kieboom:

    Wow Lot super gaaf meid, echt tof dat je dit doet en erg leuk om weer mee te lezen :-)
    Heel veel plezier daar en super gaaf...antartica!! X

  • 08 Maart 2013 - 12:54

    Hennie Vink:

    hoi lotte

    gaaf zeg wat je allemaal meemaakt super leuk
    geniet er lekker van en ik lees de rest wel weer
    echt leuk om je reisveslag te lezen

  • 11 Maart 2013 - 22:09

    Mariet:

    Wat is het toch fijn om je belevenissen te lezen en de foto,s te zien, we wachten nu op Antartica .
    xxx

  • 24 Maart 2013 - 15:00

    Jannievhelden:

    vandaag voor het eerst je verslag bekeken ben er stil van wat gewèèèèldig isdit geniet en we zien je weer groetjes jannie v helden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1053
Totaal aantal bezoekers 123367

Voorgaande reizen:

12 Februari 2013 - 26 April 2013

Zuid Amerika

08 Januari 2011 - 21 April 2011

Down Under

30 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Mijn eerste reis

14 Maart 2010 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: