Carnaval - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lotte Dekker - WaarBenJij.nu

Carnaval

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

23 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Afgelopen week heeft geheel in het teken gestaan van het Caribische carnaval, wat een geweldige sfeer met zich meebrengt op dit eiland. Elke dag was er wel een grote parade en niet zomaar eentje, zie de foto´s. De optochten duren gemiddeld zo’n 3 uur, waarbij prachtige kostuums, muziekwagens met bands en praalwagens te zien en te horen zijn. Aangezien heel Curaçao op carnaval afkomt is het zo ontzettend druk en moet je dus vooraf al een plaatsje reserveren om te gaan staan. De mensen die meedoen aan de parade moeten gemiddeld zo’n 8 uur lopen en dansen tegelijk, erg vermoeiend. Het enige nadeel van de parade was toch wel dat we telkens uren moesten wachten voordat de parade eindelijk langskwam, maar het was de moeite waard. Wachten en te laat komen is hier kenmerkend voor de Antilliaanse cultuur. In principe houden Antillianen zicht nooit aan een bepaalde tijd, dat kennen ze hier gewoon echt niet. Hier gaat alles poco poco (rustig rustig), alles komt op zijn tijd, wat mij soms wel goed uitkomt:).

Vanaf vorige week woensdag stond alles al in het teken van carnaval. Als voorproefje op de vele verkleedpartijen begon het al met valentijnsdag wat hier echt gevierd wordt als een dag waarbij je iedereen waarvan je houdt, verrast met een kaartje of presentje. Op mijn stage was iedereen gekleed in het rood met wit, behalve ik natuurlijk. Ik kreeg van mijn stagebegeleider zelfs een roos en rood met wit gebak, erg origineel. ’s Avonds draaide de film Dirty Dancing op Mambo Beach, erg toepasselijk allemaal. Je ligt dan dus relaxt op een lekker strandbedje naar een groot scherm te kijken en op de achtergrond hoor je de wind en de golven vanaf zee voorbij suizen. Hierna was nog een rood met witte valentijnsparty op Mambo, erg leuk.

Donderdagmiddag kreeg ik vrij van mijn stage in verband met carnaval. Ik ben ’s middags met Marieke naar het Jan Thiel strand geweest en heb daar heerlijk even liggen zonnen op mijn vrije middag. Misschien klinkt het heel raar, maar alle stranden hebben hier een naam, zoals Jan Thiel, Mambo etc. Ook zijn de stranden hier niet te vergelijken met de lange brede stranden aan de Nederlandse kust, maar ze zijn wel een stuk witter en hebben een geweldig helblauw uitzicht op zee. ´s Avonds ben ik naar de nachtwacht geweest, het café dat achter mijn huis ligt. Het staat hier dan helemaal vol met studenten, aangezien de drankjes deze avond maar 2 gulden per stuk zijn, wat erg fijn is voor je portemonnee. Vrijdag ben ik na de stage naar de zogenaamde tienerparade geweest, waarbij dus alle Antilliaanse tieners verkleed in een enorme optocht liepen. We moesten natuurlijk weer erg lang wachten, maar je krijgt er wel wat moois voor terug.

Zaterdag ben ik naar het strand Blue Bay (Blauwbaai) geweest, wat eigenlijk een beetje tegenviel. Het klinkt overdreven, maar ik ben gewoon al verwend hier met veel mooiere strandjes. Dit was namelijk een aangelegd strand, vol met palmbomen, maar ook met kiezelsteentjes. Aan het einde van de middag zijn we inkopen gaan doen voor de barbecue zaterdagavond. Het wordt nu een wekelijks zaterdagavondritueel, barbecuen bij het strand Daaibooi. Dit is namelijk één van de weinige strandjes waar barbecuen is toegestaan. We hebben eerst even lekker een duik genomen bij dit mooie strandje en daarna de zonsondergang bekeken. Waarna we ons buikje lekker hebben gevuld met kipsaté, hamburgers en gamba’s. Aangezien we met een grote groep waren, kun je lekker heel de avond met een hapje en drankje op het strand blijven hangen. Hierna zijn we nog naar een carnavalsfeest geweest, waarbij verschillende bandjes optraden op straat. Je kunt het een beetje vergelijken met het gezellige jazzfestival in Breda.

Zondag zijn we naar de allergrootste en mooiste carnavalsparade van Curaçao gegaan, ook wel de Grande Parade genoemd, die je beslist niet mag missen. We stonden om 14.00 uur al te wachten, terwijl de optocht pas om 17.00 uur langskwam en maarliefst 3 uur heeft geduurd. Er heerst dan zo’n supersfeertje, al die dansende en verklede mensen met vrolijke Caribische muziek op de achtergrond. Je wordt er gewoon helemaal vrolijk van! Na de optocht zijn we naar Wet&Wild gegaan, waar de Bresband in volle glorie optrad op het strand.

Afgelopen maandag en dinsdag was iedereen vrij hier vanwege carnaval. Maandag ben ik met huisgenootjes naar het strand Cas Abao geweest, wat behoort tot één van de mooiste strandjes van Curaçao. Ik was hier al een keer eerder geweest met Lieve in de eerste week, dus wist al hoe mooi dit strandje was. Hier heb ik heerlijk op een bedje in de zon gelegen, maar ook lekker gesnorkeld langs de rotsen waarbij prachtige vissen te zien zijn. ´s Avonds zijn we uiteten geweest bij het Wilhelminaplein en heb heerlijk een gezonde salade op. In principe kook ik elke doordeweekse dag, maar soms ontbreekt het aan groentes en vitamines die je echt nodig hebt. Dinsdag leek het erop alsof ik terug in Nederland was, want het heeft namelijk de gehele dag flink geregend. ’s Avonds was dan ook de grote eindparade wat carnaval betreft, ook wel de lichtjesparade genoemd, maar helaas viel deze half in duigen, omdat het alsmaar bleef regenen. Als het begint te regenen raken Antillianen in paniek en beginnen ze te gillen, heel apart. Helaas hebben we deze optocht door de regen niet helemaal afgekeken. Al met al kan ik zeggen dat carnaval op Curaçao een geweldig Caribisch feest is en ik het beslist niet had willen missen!

Woensdag heb ik tijdens huisbezoeken met de Antilliaanse praktijk ervaringen opgedaan die ik nooit meer ga vergeten. Ik heb typische Antilliaanse huishoudens gezien, met veel armoede, verschillende handicaps, maar ook een gezwel dat wel drie keer zo groot is als een koeienuier, erg heftig. Daarna heb ik gewerkt in de andere praktijk, waarbij ik in de pauze even naar het Sea Aquarium was gelopen, dat zijn namelijk de buren, om te informeren over de dolphintherapy. Aangezien het Sea Aquarium erg groot is en ik de weg niet kon vinden, kwam ik per ongeluk bij een grote dolfijnenshow terecht. Ik ben hier heerlijk een half uurtje blijven zitten en het was ontzettend gaaf om dit een keer te zien. Hierna ben ik wel naar de dolphintherapy geweest en heb nu afgesproken om in maart een aantal keren mee te lopen, om een indruk te krijgen van de therapie die gegeven word aan kinderen met behulp van dolfijnen.

Gisteren heb ik naast de stage hard aan project gewerkt, wat eind maart gaat starten. Ook volg ik nu op donderdagmiddag een soort massagecursus, om mijn vaardigheden enigszins te verbeteren. In mijn volgende bericht zal ik uitgebreider verslag doen van de stage. ’s Avonds ben ik eerst naar de nachtwacht geweest en daarna door naar Cinco, een leuke bar gelegen bij de marinebasis, waar meerdere patiënten vanuit mijn stage werken.

Afgelopen week bekeek ik mijn fotoruimte en blijkbaar heb ik fotoruimte cadeau gekregen van iemand, maar ik heb geen idee van wie ik dit heb gekregen, thanks in ieder geval! Nog een leuk nieuwtje, Mitch heeft namelijk geboekt en komt eind maart deze kant op. Ik heb er zin in! Ook is het elke keer weer ontzettend leuk om post te krijgen hier, bedankt!

Ik hoop snel wat van jullie te horen!

xx Lotte

  • 23 Februari 2007 - 16:41

    Marijana:

    Wat een hoop afwisseling daarzo op curacao!! Stage, strand, carnaval!
    Fijn!!!
    Enjoy.... xxx Marijana

  • 23 Februari 2007 - 17:15

    Lies:

    hey meis,
    wat leuk allemaal...
    ruilen met mijn stage?

    Groetjes, kus

  • 23 Februari 2007 - 19:47

    Dicky:

    Volgens mij snapte mijn laatste hint niet,zie nu je laatste alinea. Heb je hem???
    groetjes van ons allen

  • 23 Februari 2007 - 19:52

    Lief:

    morgen volleyballen!!!

  • 23 Februari 2007 - 20:24

    Jos:

    Nou klinkt goed daar,
    Hier geen uitbundig carnaval of witte stranden... dus wat dat betreft heb je het daar goed bekeken...
    Veel plezier en groetjes uit Paramaribo

  • 23 Februari 2007 - 23:16

    Christian:

    Hey lot,
    Dit Carnaval trekt me dan weer wel:-) Gek he?! Ik heb daarnet ff die formulieren uit de computer geript voor je;-)
    Ik krijg trouwens volgende week vrijdag een nieuwe collega om in te werken. Ze stelde zich voor..Ik wist natuurlijk weer van niets:-s whaha nou ik spreek je snel weer.
    doei doei
    xxx

  • 24 Februari 2007 - 09:43

    Gwen!:

    Hej meisje, echt zo leuk om te lezen allemaal! Lekker weer, pff, word daar helemaal jaloers van! Geniet ervan en we mailen ;) Dikke kuss!

  • 24 Februari 2007 - 10:54

    Eefje:

    Woow wat een mooie foto's zeg van het carneval! Jaloers!! Dat feestje had ik ook wel willen meemaken..En leuk dat Mitch ticket heeft geboekt! Met mij gaat het goed! Heb morgen belangrijke wedstrijd tegen Tilburg..moeten winnen om niet te degraderen:( wel spannend dus! Ik ben vandaag bij mn ouders dus wou zo al proberen je te bellen! Maar bedacht me net dat ik nog even paar uurtjes kan wachten omdat je nu vast nog lekker ligt te slapen!:) En wat je trouwens mailde..dat aankomen zal vast wel meevallen bij jou! Nou ik spreek je straks!! XX

  • 24 Februari 2007 - 13:23

    Mireille:

    ALs alles daar poco poco gaat,kom jij volgens mij ooit meer terug ;-)
    Jij moet je daar helemaal thuisvoelen!!
    Klinkt gaaf joh, al die feestjes ,enjoy!!!
    dike kus Mireille

  • 25 Februari 2007 - 15:45

    Astrid:

    Hej Lotte,

    Wat heerlijk zo'n stage. Je zou er voor gaan studeren. Mooie foto's! Leuk om daar het carnaval mee te maken. Ik zal je er een kaart van sturen.
    Groetjes en tot horens
    Astrid

  • 25 Februari 2007 - 18:54

    Peet En Os:

    hoi lot.
    das wat wordt je nog aan ons herrinerd met die uiers formaat king size. zo te lezen gaat het allemaal super daar lekker relaxen op't strant heerlijk toch poco poco das nooit verkeerd.
    nou poco poco jij ook maar lekker!

  • 26 Februari 2007 - 18:27

    Anne En Joost:

    Jaja erg zwaar zo'n stage!! Geniet er nog maar ff van want ook bij jou zal dit veranderen.

    Groeten Anne en Joost

  • 26 Februari 2007 - 20:10

    Emmie:

    Hoi lot we pakketje gaan we morgen versturen we beginnen je al erg te missen succes en nog veel plezier groeten van mama papa en emmie

  • 26 Februari 2007 - 20:31

    Janine:

    Jeetje wat leuk toch allemaal.
    Ik zou zo naar je toe willen komen!
    Zorg wel dat je genoeg vitaminen binnen krijgt,want je moet dat feesten wel vol kunnen houden!!!!!!!!!
    Groetjes en liefs Janine

  • 27 Februari 2007 - 12:32

    Christel-An:

    Ha Lotte, wat een hartstikke leuke belevenissen maak je daar mee! Geniet ervan, de tijd zal wel voorbij vliegen met de zon-zee-strand party & BBQ verhalen.... oja en dan tussendoor nog een beetje werken :-) Hier in het natte kikkerlandje gaat ook alles zijn gangetje. Nog veel plezier, kus CA

  • 02 Maart 2007 - 20:30

    Elize:

    Ha Lot,

    Leuk jouw avonturen ook te lezen! Wel grappig dat we relatief dicht bij elkaar zitten, maar dat het toch heel anders is!

    Zo te lezen geniet je in elk geval ook goed van alle leuke dingen!

    Bij ons gaat het allemaal prima, we vorderen snel met ons project en genieten uiteraard ook van de cultuur, het weer etc.

    Geniet er van in elk geval!

    Liefs uit Suriname,

    Elize

  • 04 Maart 2007 - 07:55

    Wim:

    Ik zie dat je je er aardig doorheen slaat. Het is ook afzien daar onder de zon en palmen!!!
    Zelf ben ik de 2e helft van maart op het eiland, deels vakantie want mijn vrouw gaat een keer mee, maar het grote deel gewoon voor werk.
    Als het lukt zoek ik wel even contact met je.

  • 06 Maart 2007 - 20:44

    Mariet:

    Hey Lot waar blijf je volgende hoofdstuk we zitten met smart te wachten.Het hoeft elke week niet zo lang te zijn.succes.X.Mariet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 123370

Voorgaande reizen:

12 Februari 2013 - 26 April 2013

Zuid Amerika

08 Januari 2011 - 21 April 2011

Down Under

30 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Mijn eerste reis

14 Maart 2010 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: